03 juni 2006

Första dagen på jobbet

Det är verkligen en omställning att börja på nytt jobb och till på köpet nytt sjukhus. Alla är jättetrevliga, så socialt kommer det bergis att funka bra. Men tänk dig att någon plötsligt rumsterat om bland tangenterna på tangentbordet så att bara mellanslag och enter sitter på samma stället. Som till exempel dokumentation: de jobbar på det sätt jag alltid drömt om, nämligen med omvårdnadsdiagnoser och standardvårdplaner. Visserligen verkar de inte helt nöjda och tycker att det kunde funka bättre, men jag är så imponerad! En nackdel är att de inte har datorjournal och jag skriver så illa för hand. Det känns drygt.

Ett axplock på saker som är ovana, konstiga eller bara väldigt bra just nu:

  • De hepariniserar inte PVK-er. Tänk bara!
  • Det finns ingen rörpost
  • Läkarna har inte personsökare utan ficktelefoner
  • De ger HDM-behandlingar ibland (hurra! då kan jag något)
  • Under HDM ger de Zofran x 4 (jätteofta! i Umeå ger vi x 2)
  • Ringledningen har ingen display utan bara lampor utanför varje rum
  • På vardagar finns en "Ulla-Bella" som är en barnsköterska som svarar i telefon, bokar tider och allt såntdär som kan ta en enorm tid.
  • De renbäddar dagligen hos neutropena barn
  • De har ett och samma datorsystem för kemlab, baktlab och röntgen. Smart.
  • I stället för rondskålar i papp som sprutfat har de rostfria som de kör i spolon ideligen.
  • Det är samma droppräknare som vi hade på neuro-iva i Umeå. Skönt.

Vi beställde pizza till middag. Jag tog en med kantareller. Vilken lyx! Apropå pizza så har pizzeriorna i Karlstad världens flådigaste menyer i fyrfärgstryck.

I förmiddags var vi ut till Plantagen och köpte jord och massor av växter till balkongen. Daniel får till det så fint! Jag bara jobbar och sitter här vid datorn. I morgon eftermiddag kommer flyttlasset - en dag tidigare än vad firman hade lovat. Vet inte om det är bättre eller sämre.

/Anders

0 kommentarer: