30 januari 2007

Homer på Forsmark

Det minsta man kan begära är att personalen i ett kärnkraftverk är nykter. Dessutom måste de minutiöst iaktta alla säkerhetsföreskrifter. Vid Forsmarks kärnkraftverk var 10% av personalen onykter vid ett stickprov och dessutom ruckar de på säkerhetsföreskrifterna. Skandal är ett milt ord.

I morse uttalade sig Forsmarks styrelseordförande, Göran Lundgren, i P1-morgon. Att han först igår fick kännedom om de stora säkerhetsproblemen är mycket allvarligt. Good going, Mr Burns!

Det är uppenbart att den mänskliga faktorn är allt för osäker på ett kärnkraftverk. Det är också uppenbart att datorerna inte är ett dyft säkrare eftersom de är beroende av människan. Vi behöver säkrare energikällor i Sverige.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Usch, jag känner mig så uppgiven inför dem som bestämmer, och dem som hävdar att kärnkraft är "det renaste alternativet". Hoppas på folkstorm nu.

Anonym sa...

Jag känner mig urkass eftersom det inte var jag som kom på referensen till Homer Simpson och Mr. Burns, snyggt jobbat grabbar !!! Im impressed! HAHAHAHA

Anders sa...

Homer och Burns känns som den enda parallell man kan dra just nu. Men lite skoj var det också! :-)