18 augusti 2006

Släktletning med mera


I fredags var jag (Anders) och mamma och pappa ute och bilade hela dagen. Först åkte vi till Värmskog och LM Ericssons minnesgård. Olyckligtvis var det stängt, så telefonmuseet som finns där fick vänta.


Därefter åkte vi till Järnskogs församling. Min mormors farmor, Anna Katarina Andersdotter, föddes och dog där. Nån gång på 1880-talet gick hon och hennes son i ett första gifte (Anton Ling) hela vägen upp till Stugun. Där gifte hon sig med mormors farfar (Erik Mattias Leijon). De fick sju barn. Olyckligtvis drack nog Erik Mattias rätt mycket av och till, så när alla barnen var födda gick hon hela vägen tillbaka, då med sonen Axel och dottern Emilia.


Vi började på Järnskogs kyrkogård men hittade inga gravar. Däremot fick vi tips om en gammal taxichaufför som visade sig veta om Axel Leijon och hans hustru Ingeborg. En annan man kunde visa oss vägen ut till det hus där de bodde någon gång fram till 1950 sådär. Det var väldigt spännande och huset var rätt fint. Jag ska försöka bemästra dethär med släktforskning litegrand och sätta mig på biblioteket nån regnig, ledig dag (när nu den kommer).

1 kommentarer:

maggan sa...

hejsan
råkade googla på namnet leijon och hittar då eran sida.
Min farfarsfar var denna erik leijon och min farfar oscar bör då ha varit bror till axel så hejsan släkten :)
mvh maggan@mertid.nu